Котли на твердому паливі: сталеві, чавунні - купити з розумом
Твердопаливні котли для опалення сьогодні користуються великим попитом, що й зумовило більшість відомих виробників котлів для опалення розпочати і вдосконалювати їх виробництво. Тверде паливо – дрова, вугілля, торф найдавніше використовувались людьми для опалення власних помешкань, але відбувалось це з допомогою пічок чи камінів.
Твердопаливні котли для опалення сьогодні користуються великим попитом, що й зумовило більшість відомих виробників котлів для опалення розпочати і вдосконалювати їх виробництво. Тверде паливо – дрова, вугілля, торф найдавніше використовувались людьми для опалення власних помешкань, але відбувалось це з допомогою пічок чи камінів. Наступним етапом було створення чавунного твердопаливного котла, який і користується найбільшим попитом на сьогоднішній день завдяки дешевизні і розповсюдженій думці серед людей про переваги і популярність чавунних котлів над більш сучасними сталевими твердопаливними котлами для опалення. Справа в тому що матеріал виготовлення і отже технологія виготовлення накладають на виробників певні обмеження, а так як твердопаливні котли є найбільш чутливими до правильної конфігурації топкового простору теплообмінника, можна сміливо вважати що 90% якості котла - це теплообмінник.
Спробуємо порівняти два види твердопаливних котлів: сталевих та чавунних з точки зору покупця і, надалі, власника даного котла.
1) Вид основного палива.
Як правило, виробник вказує для своїх котлів два види палива: основне і резервне. Основне паливо це той вид палива на якому котел може працювати тривалий час без шкоди для себе і з максимальним ККД.
У чавунних котлів пристрій завантаження оптимізуються під основне паливо. З'ясувати на який вид палива оптимізований котел легко: чавунні котли, що використовують в якості основного палива дрова, мають передні секції з розширеним вікном завантаження і зменшеними поверхнями теплоз'єму. При завантаженні дровами котлів, призначених для основної роботи на вугіллі та мають стандартні передні секції, можуть виникати проблеми, тому що повнорозмірні поліна можуть не проходити в завантажувальне вікно.
У сталевих котлів вугілля може бути основним паливом тільки в тих моделях, які мають колосники з чавуну. Оглянути колосники, щоб визначити матеріал з якого вони виготовлені можна відкривши завантажувальний люк котла. Оскільки розмір завантажувального люка у сталевих котлів більше розмірів паливного бункера, то ніяких відмінностей в пристроях завантаження пов'язаних з видом палива немає.
2) Вага котла/потужність.
У чавунних котлів це відношення коливається в межах 10-13 кг / кВт, у сталевих 7-12 кг / кВт. З причини меншої ваги доставка та встановлення сталевого твердопаливного котла для опалення може обійтися вам на 15-20% дешевше, ніж чавунного тієї ж потужності. Словом чим нижче дане відношення, тим краще.
3) Вага котла/вага води.
Дана характеристика показує здатність котла протистояти перегріванню у разі виникнення проблем з циркуляцією теплоносія. При зупинці циркуляції все тепло накопичене в масивному тілі теплообмінника йде на розігрів води, що знаходиться в ньому. Чим менше це відношення, тобто чим легше котел і чим більше в ньому теплоносія, тим менше ймовірність перегріву котла. У сталевих котлів це відношення коливається в межах 3,4 - 4,4 у чавунних 7,8 - 8,1.
4) Корисний об'єм завантажувальної камери/потужність котла.
Дана характеристика показує, як співвідноситься обсяг закладеного за одне завантаження палива з потужністю котла. Це дуже важлива характеристика, яка показує, як часто вам доведеться «відвідувати» котел для закладання палива. Це відношення для сталевих котлів становить, як правило, 1,6 - 2,6 л/кВт, а для чавунних 1,1-1,4 л/кВт. Чим ця цифра більша, тим краще, оскільки тим рідше вам доведеться закладати в котел паливо.
Корисний об'єм завантажувальної камери - це той обсяг, який ви можете фактично використати для закладання палива. Корисний об'єм максимальний для котлів з вертикальним завантаженням палива, так як тільки верхнє завантаження дозволяє рівномірно заповнити паливну камеру. У котлах з переднім завантаженням через дверцята, особливо багатосекційних з довгим теплообмінником рівномірний розподіл палива по завантажувальній камері вимагає додаткової витрати часу і зусиль.
У документах на котли багато виробників вказують «повний» об'єм камери спалювання (завантаження) який більше корисного на величину обсягів необхідних для вільного горіння і проходження димових газів.
5) Економічність.
За усередненими даними ККД сталевих котлів може досягати 93% у той час як ККД чавунних котлів не перевищує 83%. Ці відмінності обумовлені тим, що в сталевому котлі шлях димових газів проходять по теплообміннику набагато довше ніж у чавунному котлі і як наслідок більш ефективний теплообмін.
6) Експлуатаційні витрати. Цей показник визначає, скільки коштів вам треба буде витрачати для підтримки котла в хорошому стані. Обслуговування твердопаливного котла, як правило, полягає в періодичному чищенні теплообмінника з боку димових газів. Справа в тому, що в порівнянні, наприклад зі звичайною піччю в нормальному режимі експлуатації котла на дровах температура на його внутрішніх поверхнях досить низька, що може призводити до утворення дьогтю і зниження ККД. Різниця сталевих і чавунних котлів тут наступні:
- Сталевий котел має досить довгий тракт димових газів, що дозволяє добре передавати тепло від димових газів теплообміннику при цьому поверхні теплообміну (стінки димового тракту) представляють собою площини, легко доступні для чищення при відкритті верхньої кришки котла.
- Особливістю конструкції чавунних котлів є неможливість організувати довгий тракт димових газів. Для досягнення високого ККД доводиться робити поверхні теплообміну з великою кількістю близько розташованих ребер. У результаті очищення такого котла від дьогтю надзвичайно трудомістка операція, тим більше, якщо врахувати, що поверхні теплообмінника доступні для чищення виключно з боку топки.
7) Довговічність.
Термін експлуатації опалювальних котлів, на який проводиться конструктивний розрахунок - 10 років. Цей термін призначається законодавчо і є обов'язковою нормою для Європи. Мається на увазі, що за 10 років виріб настільки морально застаріває, що його експлуатація стає недоцільна з міркувань економічності та безпеки. Деякі виробники (особливо котлів з чавунними теплообмінниками) вказують термін гарантії на теплообмінник до 30 років. Ця традиція повелася від газових котлів, в яких найбільш суттєва проблема експлуатації - низькотемпературна корозія. Для газових котлів у даному аспекті чавунний теплообмінник дійсно є суттєвою перевагою, що впливає на надійність і довговічність. У випадку з твердопаливними котлами матеріал теплообмінника не має значення з причини відсутності низькотемпературної корозії, а отже термін служби буде приблизно однаковим і в будь-якому випадку набагато довше розрахункового терміну експлуатації .
Низькотемпературна корозія - у газових котлах при низькій температурі зворотного теплоносія, на поверхнях теплообміну з боку топки можлива поява конденсату сірчистої та сірчаної кислоти (утворюються з сірчистих сполук, які є у природному газі і водяній пари). Наслідком такого явища може стати руйнування теплообмінника. Помітити таке явище не важко. З-під газового котла, потужністю 50-60 кВт за добу може витекти кілька десятків літрів конденсату.
8) Пристрій і принцип дії системи аварійного охолодження котла.
Це, мабуть, основний показник безпеки і на ньому треба зупинитися докладніше. У сучасних системах опалення з твердопаливними котлами все частіше застосовується примусова циркуляція теплоносія, тому що це дозволяє істотно заощадити кошти, що витрачаються на будівництво систем опалення, дозволяє уникнути присутності в інтер'єрі труб, що проходять по стінах під різними кутами, застосувати сучасні естетичні та ефективні опалювальні прилади з терморегуляторами, що забезпечують економію палива. Єдиним недоліком системи опалення з примусовою циркуляцією є можливі порушення циркуляції теплоносія і внаслідок цього перегрів котла. Справа в тому, що твердопаливні котли не можуть змінювати свою потужність так швидко, як наприклад газові. Сучасні твердопаливні котли мають можливість плавного регулювання своєї потужності, але цей процес вимагає часу, а саме головне котел не може сам швидко потухнути.
Якщо в процесі роботи котла знімання тепла з теплообмінника знижується (наприклад, припинилася циркуляція через відключення циркуляційного насоса, закрилися термостати на радіаторах тощо) швидкості автоматичного зменшення потужності котла може не вистачити. При цьому тепло, що виділяється в камері згоряння котла стає надлишковим. Це приводить (у разі відсутності системи охолодження) до закипання теплоносія, підвищення тиску в системі опалення, температурні деформації сталевих корпусів теплообмінників, вигоряння межсекційного герметика і розгерметизація теплообмінника в місцях з'єднання секцій у чавунних теплообмінників, оплавлення пластикових частин котла - корпусів термоманометрів, ручок тощо. Для того щоб цього не відбувалося теплообмінник необхідно охолоджувати.
При виробництві сталевих котлів є конструктивна можливість розмістити охолоджуючий змійовик всередині котла. Таким чином, змійовик охолоджує теплоносій безпосередньо всередині корпусу котла і не дає йому можливість закипати. При підвищенні температури в котлі відкривається термостатичний кран, який пропускає через охолоджуючий змійовик воду з системи водопостачання або напірної ємності, забезпечуючи відведення надлишкового тепла в режимі загасання котла. При цьому напір, необхідний для ефективного і надійного охолодження котла, дуже невеликий. Простіше кажучи, ємність з водою піднята на 1м вище кола та з'єднана з термостатичним краном охолоджуючого змійовика відрізком шланга повністю вирішує всі проблеми безпеки.
У чавунних котлах ситуація набагато складніше. Ні конструктивної можливості розташування всередині котла незалежного контуру охолодження, тому виробники йдуть на різні хитрощі, щоб якось полегшити долю котла.
Найбезпечніший спосіб - це встановлення окремого охолоджуючого теплообмінника на виході з котла. Це вирішує проблему відведення тепла від котла тільки в тому випадку, якщо циркуляція не порушена (наприклад, якщо котел перегрівся в результаті неправильного налагодження дросельної заслінки), але абсолютно не рятує теплообмінник від перегріву при проблемах з циркуляцією. Інший спосіб - це встановлення пристрою, який у випадку перегріву теплообмінника зливає з нього воду в дренаж та додає замість неї воду з системи водопостачання. Цей пристрій має ряд істотних недоліків. По-перше він хоч і захищає теплообмінник від перегріву але саме це може призвести до його руйнування, оскільки подача холодної води в розігрітий котел призводить до теплового удару*. По-друге, попадання сирої, не підготовленої води в систему опалення викликає відкладення солей жорсткості на внутрішніх поверхнях теплообмінника і корозію в опалювальних радіаторах, якщо вони виготовлені зі сталі. Мало того, коли зупинка циркуляційного насоса котла була викликана відключенням електроенергії, то і насос водопостачання може бути знеструмлений.
*Тепловий удар - різка зміна температури масивного крихкого тіла у будь-якій локальній частини, що приводить до виникнення високих внутрішніх напружень і як наслідок до його руйнування. Тепловий удар - основна причина руйнування теплообмінників чавунних котлів для опалення не тільки твердопаливних, а й газових.
9) Стійкість до теплового удару та перегрівання.
Як вже зазначалося вище особливості системи регулювання потужності твердопаливних котлів призводять до того, що протягом свого життя (у разі відсутності пристроїв охолодження) котел може неодноразово піддаватися перегріву і від того, як він перенесе цю подію, залежить його довговічність та надійність.
Вид перегрітого твердопаливного котла для опалення - саме по собі видовище не для людей зі слабкими нервами. Як правило в такому випадку люди, налякані розпаленим металом (із загрозливо киплячим теплоносієм, що видає відповідні гримлячи-шиплячи звуки із відповідним неприємним запахом) поводяться дуже по-людськи - беруть відро води і виливають його в котел, остудити. З точки зору пожежобезпеки це правильно, з точки зору котла - не дуже. Якщо сталевий котел у гіршому разі втратить пару колосників, які ви зможете замінити самі, то чавунний котел втратить пару секцій, для заміни яких потрібно виклик фахівця зі спеціальним обладнанням і повне розбирання котла.
Менш радикальним буде спосіб відкриття підживлення котла і його охолодження зсередини водою з системи водопостачання. Якщо сталевий котел у цьому випадку не постраждає, то з чавунним котлом вам все одно доведеться повозитися за попередньою схемою (у 80% випадків заміна секцій).
10) Зручність в експлуатації.
Це особливості, з якими вам доведеться стикатися щодня по кілька разів протягом довгих років роботи вашого котла. На відміну від газових котлів, у твердотопаливних котлах для опалення треба періодично відокремлювати тверді продукти згоряння від ще не прогорілого палива і видаляти їх із зони горіння.
Для чавунних твердопаливних котлів для цього використовується відома з незапам'ятних часів кочерга - довгий вигнутий сталевий прут з дерев'яною ручкою теплоізольованої з одного кінця. Процедура наступна: відкрити двері зольника (розташована нижче двері камери завантаження), присісти навпочіпки, трохи нахилитися і вставляючи кочергу між колосниками знизу вгору перегорнути паливо по всій площі теплообмінника.
У сталевих котлів прогрес зайшов трохи далі. У сталевих котлах використовуються чавунні поворотні колосники з приводом від важеля розташованого на бічній панелі котла. Для відділення шлаків вам необхідно просто підійти до котла і нічого не відкриваючи просто зробити кілька коливальних рухів важелем. При цьому колосники, що мають спеціальну форму, роблять коливальні рухи навколо своєї осі і шлаки прокидаються в зольний піддон.
11) Конструктивна надійність.
Теплообмінники чавунних котлів складаються із секцій гідравлічно з'єднаних між собою і стягнутих сталевими прутками-шпильками. Збирання і герметизація теплообмінників здійснюється вручну. При виробництві їх герметичність перевіряється на заводі, але в процесі транспортування по поганих дорогах від вібрації масивні секції теплообмінника можуть зсуватися одна відносно одної і тоді при розігріві змонтованого котла можуть виникнути течі.
Теплообмінник сталевих котлів навпаки, являє собою цільний виріб зварений з 4 - 5-и міліметрової сталі на автоматичній лінії. По конфігурації теплообмінник має жорстку коробчату структуру. Зважаючи на властивості пружності сталі теплообмінники, які зазнали навіть сильних вібраційних і ударних навантажень, зберігають свою геометрію і герметичність. Сталевий теплообмінник, що пройшов заводські випробування на герметичність зберігає свою якість, потрапляючи до споживача в найвіддаленіші місцевості.
12) Травмобезпека.
У чавунних котлів дверцята завантажувального люка, що ведуть в камеру згоряння, розташовані на передній стороні котла і в процесі роботи котла може сильно нагріватися, тому що у них не передбачена теплоізоляція і захисно-декоративний кожух. У сталевих котлів весь периметр корпусу є водоохолоджуваним і оточений розвиненою теплоізоляцією з мінеральної вати під декоративно-захисним кожухом. Дверцята люка завантаження у сталевих котлах розташовані зверху і захищені термоізоляцією, що оберігає людину від опіків при випадковому зіткненні.
Підіб'ємо підсумки. Вибір твердопаливного котла для опалення вимагає ретельного опрацювання питання та розуміння того, що на відміну від газового обладнання твердопаливний котел вимагатиме багато більше вашого часу в обслуговуванні і експлуатації, а отже трудомісткість обслуговування є одним з найважливіших критеріїв.
Яке обладнання ви б не вибрали, грамотна експлуатація стане запорукою довговічності вашого котла та безпеки вашого будинку.
І не слід забувати, що в ціні твердопаливних котлів для опалення не вказують вартість обладнання для функціонування котла – насосів, розширювальних баків, груп безпеки, терморегуляторів і тим більше для більшої теплової віддачі і скорочення кількості завантажень, багато виробників рекомендують разом з твердопаливним котлом додатково купувати ємнісний тепловий акумулятор, виконуючий роль величезного термоса, для накопичення надлишкового тепла, що виробляється котлом. Акумулятор весь день віддає тепло в опалювальну систему, завдяки цьому весь неробочий проміжок часу котел можна не топити.
Вдалого вибору та швидкого ремонту!
Ваш будівельний інтернет-магазин: журнал • портал • інтернет-магазин
Передрук матеріалів тільки з дозволу адміністрації сайту та з прямим посиланням на lvivbud.com.ua